Exklusiv intervju med Pierre Bouvier

 
ENDAST PÅ ONLY SIMPLE PLAN
Intervjun är Copyright skyddad.

 

Prick klockan sju ringer telefonen. Atlantic Records ringer upp igen för att tala om att de har Pierre redo att prata.

Pierre börjar med att tala om att han inte hör mig för att mottagningen är dålig på bussen och vi kommer överens om att man måste prata högt. Men det fick vi påminna varandra om flera gånger.

 

Okej, vad får igång ditt hjärta? Gets your heart on?

Att spela musik, göra spelningar och träffa alla fans. Att umgås med mina vänner och min familj.

 

Om du inte var i bandet, vad skulle du göra då?

Jag har inga backup planer. Jag skulle vara totalkörd.

 

Vilket är ditt bästa studiominne?

Precis i början av vår karriär när vi spelade in den första skivan. Vi hade inte råd med ett hotell så vi fick sova i studion. Vi var där hela dagarna.

 

Vilken är din favorit inspelning?

Alla var coola och roliga att göra, särskilt första gången när man hade massor av kameror emot sig.

 

Vad är det värsta som har hänt när ni har varit ute på turné?

Det hände för länge sedan, i början av vår karriär. Det var mitt i natten och vi låg och sov. Och helt plötsligt somnade busschauffören bakom ratten och vi kraschade i ett dike. Som tur var skadades ingen, vi var bara väldigt chockade. Det hade kunnat gå riktigt illa.

 
Hur känner du inför att turnera över världen igen?
Det ska bli väldigt kul, jag ser fram emot att se alla ställen igen och träffa alla fans. Och att upptäcka nya saker.
 
Du har hållit på med det här ett tag nu, är det något du skulle vilja ändra när du tänker tillbaka?
Nej, faktiskt inte. Allting händer av en anledning och det ska man inte ändra på. Jag är nöjd med mitt liv och min karriär, jag har haft en väldigt bra karriär.
 
Hur reagerar du när ett fan kommer med en SP-tatuering?
Jag blir väldigt glad, det betyder att vi har påverkat deras liv och att de gillar vår musik. Förhoppningsvis kommer de ha den för resten av sitt liv.
 
Många fans skickar dig artwork i form av bilder och videos, tittar du på allt?
Jag försöker se så mycket som möjligt, men det är omöjligt att se allt. När jag är online på Twitter och alla andra våra sidor tittar jag på allt som skickas och jag älskar allt. Alla är så otroligt duktiga. Men jag tror knappast att jag har sett allt.
 
Vad värdesätter du mest i andra människor?
Vänskap, hur de är som vänner. Också om man kan lita på dem eller inte. Om de är någon man kan vända sig till när man har det svårt. Om de kan komma med bra råd. Men det viktigaste är att man kan lita på dem.
 
Om du kunde byta plats med någon för en dag, vem skulle det vara?
Jag skulle inte byta plats med någon. Jag är en väldigt lyckligt lottad kille.
 
Om du vaknar i morgon och får reda på att du är härskare över världen, vad skulle du göra då?
Jag skulle utse någon annan. Jag tycker inte att någon ska vara härskare över världen, det ska vara ett ställe i fred och harmoni där alla kan leva tillsammans.
 
Saknar du att ha Patrick med er överallt?
Ibland gör jag det. Han är ju ändå vår kille. Men allting har sin tid.
 
Tycker du att du blir äldre eller kommer du alltid vara ung?
Min ålder blir högre för varje år, men inte mitt hjärta. I mitt hjärta är jag fortfarande ung och galen och jag tror att jag aldrig kommer känna mig gammal. Men det beror kanske på mitt yrke och min livsstil.
 
Vad gör du en ledig dag?
Jag sätter mig i bilen och åker till ett ställe där jag kan surfa. Jag hinner inte surfa så ofta, men det är det bästa jag vet. Jag önskar att jag kunde göra det mycket oftare.
 
Vad är din favoritmat från Sverige?
Det är lax. Ni äter mycket lax, eller hur? (Han säger lax på svenska)
 
Nu har jag faktiskt slut på frågor till dig…
Tack så mycket för att du tog dig tid till att intervjua mig. Det var väldigt roligt, vi ses snart i Sverige!
Tack så mycket för din tid.
 
Vi säger hejdå, jag med ett stort leende på läpparna över att ha intervjuat Pierre. Och Pierre, han fortsätter på sin turné genom USA med Simple Plan och de andra som spelar på Warped Tour 2011.
Intervjuare: Emelie Strandberg
Redigerare: Julia Wagner
Banner: Sandra Inkilä
Tack: Pierre Bouvier, Warner Music, Atlantic Records