Intervju: Jeff Stinco

Här kommer en intervju med gitarristen Jeff Stinco från Simple Plan!

Intervjun dök upp i tidningen FRIDA våren 2008, så jag har inte gjort den. Tills dagen kommer då jag får intervjua Jeff Stinco får ni le och minnas tillbaka det här:

Hur lärde ni känna varandra?
Vi lärde känna varandra i high school för tretton år sedan. Nu har vi turnerat runt om i världen fyra, fem gånger.

Ni skriver era egna texter. Vad handlar låtarna om?
Det kan vara kärlekssånger där vi sjunger om allt från sjukdomar till olycklig kärlek. Pierre har skrivit en låt om sin brorsas kamp mot cancer. Det är något som engagerar honom mycket.

Hur är ni i bandet? Är ni mjukisar?
Absolut. Vi är ganska känsliga och romantiska.

Hur är ni mot era flickvänner?
Det är bara jag som har flickvän. De andra dejtar, men de har inga flickvänner. Vi reser mycket så vi måste ha väldigt förstående tjejer. Jag försöker träffa min tjej så ofta jag kan. Jag brukar se till att det aldrig går mer en tre veckor mellan gångerna. Jag tror att det är viktigt att man är ärliga mot varandra och pratar mycket.

Vad gör du en ledig dag?
Jag träffar kompisar och ibland äter vi middagar. Ibland går jag och tränar och jag spelar en hel del musik.

Vad sjunger du i duschen?
Jag sjunger väldigt dåligt, men det blir väl något rockigt som Raine Adams eller något.

Vad lyssnar du helst på en söndagmorgon?
Det blir The Beatles eller U2

Vad har ni för relation till era fans?
Våra fans är väldigt olika. Det beror helt på vilket land vi åker till. I Brasilien är fansen helt galna. De står utanför hotellen och följer efter oss på gatorna. I Asien är de mer respektfulla och lämnar oss ifred, men är samtidigt väldigt intresserade av oss. Här hemma är fansen ganska lugna. Att åka på turné och vara hemma är verkligen det bästa av två världar. Jag kan fortfarande ha ett ganska normalt liv när jag är hemma.

Ni har spelat med Avril Lavigne, hur var hon som person?
Jättekul. Jag gillade verkligen henne, men jag tyckte hon kändes ganska ung. Vi åkte skateboard ihop, haha!

Ni har fått dålig kritik från recensenterna, hur känns det?
Jag tar inte kritiken så allvarligt. Jag tycker det verkar som att vissa recensenter är frustrerade musiker.

Vad har ni för planer för 2008?
Vi ska turnera i USA och Europa. Jag tror vi kommer till Stockholm, vi har väldigt många fans där.


Name:
Remember me?

Email:

URL/Blog:

Comment: